Kafka: Foran Loven -  En hypertekst af Elias Ole Tetens Lund

Kafka og Bibelen 1      Forfatter: Ilan Bloch; oversat af Elias Ole Tetens Lund

    Introduktion
    Franz Kafka har normalt været betragtet som en assimileret jøde. og overfladisk set har hans skrifter intet at gøre med jødedom. Men  selv om man ikke nødvendigvis ville betragte ham som en religiøs skribent kan der, når man ser nøjere efter, ses mange jødiske ideer i hans værker.  "På uendeligt komplekse måder drejer næsten alt, hvad Kafka skrev, sig om hans forhold til jøder og jødiske traditioner."
    Måske var det venskabet med Georg Langer, som fik ham til at blive opmærksom på sin jødiske identitet.  Langer var stærkt påvirket af chasidismen - en bevægelse, der lægger stor vægt på det mystiske og de irrationelle elementer i jødedommen. Måske var den spirende antisemitisme, som han oplevede i sine unge år i Prag , katalysator for hans "jødiske forfatterskab".
    Uanset årsagen spiller de mystiske impulser stadig en enorm rolle i Franz Kafkas bøger. Især han uafsluttede værker bør ikke læses bogstaveligt; de kalder på fortolkning.  Det er denne fortolkning, som har været sammenlignet med bibelexegese. Hans nærmeste ven Max Brod har overbevist flere generationer af forskere om, at hans fortællinger kunne forstås  som en søgen efter en skjult Gud uden for rækkevidde.
    Det er muligt at se en klar forbindelse mellem Kafkas tekster og især den mystiske tradition indenfor jødedommen. I dette essay vil jeg undersøge paralleller mellem  fra Merkavah-litteraturen og Kafkas fortælling  Foran Loven. Dertil kommer lighederne mellem den bibelske fortælling  om Babelstårnet og Kafkas fortælling  "Byvåbnet"