Sederaften i Dansk Israelsk Selskab for Fyn DISF_2015.doc
Teksterne bygger på traditioner fra
Kibbutz Dan og Kibbutz Sfayim
(sanghæfter og mundtlig overlevering fra
Moses Givoni og Abraham Edut)
_
og på den danske Haggadah og den danske Siddur
Forberedelser:
Sederfadet med dets symbolske
spiselige genstande
3 stk. matzot lagt ind i et dækken specielt til Sederfesten.
Vinglassene. 4 glas til hver kuvert - det kan vi ikke
klare i aften, men der
står 4 glas rundt ved tilfældige pladser. De, der sidder
der må repræsentere
os alle, når de enkelte glas skal tømmes.
1 særligt glas til profeten Eliah - ingen uden Eliah må drikke af det.
Håbets stol med tallerken og vinglas til en flygtning
Vinterens afslutning og forårets komme - efeublade på borddugen
Sang 1: Pana ha'geshem
Sang 2: Aviv, Aviv
Højsangen læses i synagogen
Hvad betyder Pesach? Pesach er "forbigang" og det hentyder til fortællingen i 2. Mose Bog om
hvordan israelitterne i Ægypten skulle sikre sig at dødsengelen gik forbi deres
døre da den tiende plage ramte Ægyptens folk.
Den begivenhed fandt jo sted umiddelbart forud for udvandringen fra slaveriet,
fra jernsmelteovnen Ægypten, hjemstedet for lidelse og trolddom.
Mitzvah : "Det er en pligt" - Det er den egentlige betydning af sederfesten - at fortælle om udvandringen fra Ægypten. Men det er ikke noget, man kan gøre uden at have forberedt sig grundigt. Man går ikke bare i synagogen og så hjem bag efter for at tænde for TV. Huset skal gøres rent, der skal fjernes rester af de fødevarer som man spiser til daglig. Gryder og potter og pander, tallerkener og bestik fra dagligdagen skal pakkes væk og særligt udstyr bringes frem, der skal bruges til madlavning og måltider i alle de 8 dage Pesach varer. Det er den ortodokse måde at gøre det på. Hvordan jøder i hele verden faktisk gør er sikkert meget forskelligt. Men fælles er man om at det er en særlig fest, som skal forberedes godt.
Ordet seder betyder orden. Aftenen foregår
i familien.
Man sidder rundt om bordet i en bestemt orden, godt tilbagelænede
sidder alle og deltager i festen. Der skal vises symbolske ting frem og forklares, der skal spises
og synges og læses højt.
Fælles for alle familier er Haggada for Pesach, som læses på denne aften hos
jøderne i alle lande. Den rigtige aften er d. 14. i måneden Nisan, ved fuldmåne.
Det er d. 4. april i 2015.
Haggada'en rummer bl. a. fortællingen om udvandringen fra Ægypten.
Det hele varer så længe, at børnene bliver urolige og må have små opgaver
undervejs - alligevel kan det hænde at de yngste falder i søvn.
1.
[Lysene tændes og en
velsignelse fremsiges:]
Baruch attah Adonai Elohenu asher kid'shanu ba'mitzvotav ve'tsivanu le'hadlik ner shel chag Pesach. |
Velsignet være du evige, vor Gud, verdens konge, som har helliget os ved sine bud og har påbudt os at tænde lysene for pesachfesten. |
Og den særlige velsignelse ved glædelige begivenheder:
Baruch attah Adonai Elohenu
melech ha'olam, she'heche'yanu ve'kiymanu ve'higi'anu laz'man ha'zeh. |
Velsignet være du evige, vor Gud, verdens konge, for Du har holdt os i live, opretholdt os, og har gjort os i stand til at nå frem til denne tid. |
Der skænkes vin op i det første glas.
Ingen skænker vin for sig selv.
Symbolsk viser det at hver enkelt deltager i
festen ikke længere er slave.
Der er nu bundet en "sløjfe" mellem israelitternes første og sidste
fælles måltid i Ægypten: Det første skete dér, hvor Josef afslører sig for sine
brødre, og han fortæller dem, at
de ikke skal være bange for, at han skal hævne
sig på dem for hvad de havde gjort, men at der var en mening med det hele:
At han var blevet sendt forud af Gud for at redde liv.
Det sidste måltid er på aftenen umiddelbart før israelitterne skal vandre ud
af slaveriets hus og ud i friheden.
Det første glas vin drikkes.
2.
[Lederen af sederfesten, løfter sederfadet og siger:]
"Dette er elendighedens brød
som vore fædre spiste i Ægyptens land; enhver der sulten kom og spis, enhver der
har behov for det, kom og deltag i pesachfesten. Nu her, til næste år i Israels
Land, nu ufrie, til næste år frie mænd."
![]() |
* Sederfadet [vises og
symbolerne forklares]
Maror er de bitre urter
peberrod og rødbeder
Karpas er
radiser og persille til minde om arbejdet med mursten til Farao Beitzah er et æg, der er brændt over ilden til minde om festofferet Zeroah er en knogle
som
symboliserer Guds stærke arm, da israelitterne blev ført ud af Ægypten |
3. Oplæser fra salen
Hvorfor var det så forfærdeligt
for israelitterne at være i Ægypten? De var kommet til Ægypten under en hungersnød,
og de blev inviteret til at bo der som tak for de tjenester Josef havde
udført for Farao under hungersnøden. Den gamle Farao døde, og den nye vidste
ikke noget om Josef og hans slægt. Da israelitterne fik mange børn,
blev den nye Farao bange for at de skulle blive
stærkere end ægypterne. Derfor beordrede han, at alle israelitternes
nyfødte drenge skulle slås ihjel. Folket skulle gøre
slavearbejde og behandles hårdt. Men de hebraiske jordemødre frygtede Gud,
og de gjorde ikke, hvad Ægyptens konge havde sagt til dem, men de lod drengene
leve.
Moses egen mor, Jokheved, viste sig
dristig. Hun lagde sin søn i en kurv, og satte den ud mellem sivene i Nilen,
hvor en prinsesse fra paladset fandt ham. Jokheved skjulte sin identitet og blev
ansat som amme for sin egen søn. Drengen fik et ægyptisk navn, Moses, der
betyder, at han blev draget op af vandet.
Nu må jeg gøre en
ting klart: Moses nævnes næsten ikke i Haggada'en. Det er jo besynderligt, da
han jo er en central person i Bibelens beretning om udvandringen fra Ægypten.
Hvorfor bliver han "glemt"? I en artikel i Kristeligt Dagblad skriver Jonathan
Harmat: "Svaret på Moses’ fravær kan ... være, at Jesus i den kristne
fortolkning er mellemled for forløsning og syndsforladelse. Da jøderne ville
tage afstand fra kristendommen, og ikke ønskede at Moses skulle repræsentere et
menneskeligt mellemled, blev fokus flyttet til Gud." (kilde)
Alligevel vil jeg fortælle sider af Moses' historie med to følgende
tekster:
4. Oplæser fra salen
Moses voksede jo op i paladset og vidste ikke, hvad det
ville sige for israelitterne, at de skulle gøre slavearbejde. Men han fik ved
selvsyn blik for deres ydmygelse. Det er et tankevækkende billede af en voksende
bevidsthed om identitet og et personligt fællesskab med de undertrykte hebraiske
slaver, som vi får gennem Moses historie.
Den bibelske fortælling kaster dog også skygger ind over billedet af Moses. Han
var ikke et overmenneske. Han havde de menneskelige fejl som vi kender fra
os selv: utålmodighed, vrede, irritabilitet og selvrådighed, men også usikkerhed.
Da han blev vidne til, at en slavevogter slog en israelit, blev han vred og slog
ægypteren ihjel.
5. Oplæser fra salen
Den vrede Moses er blevet taget i forsvar i en Midrash - en fortolkning i den talmudiske litteratur: Før han slog slavevogteren ihjel, så han først til højre og venstre, ikke fordi han ville sikre sig at ingen så det, men fordi han først ville se efter, om der dog ikke var én blandt hans landsmænd, der kunne tage sig sammen til at forsvare sin frænde. Der var ingen. Hebræerne var gennem 400 år blevet vænnet til slaveriet, så de intet turde gøre. Moses tog en beslutning og slog den ægyptiske plageånd ihjel. Hvor ingen andre tør gribe ind overfor uretten skal du som Moses handle som et menneskeligt væsen. Sådan kommenterede rabbinerne den meget korte tekst i 2. Mosebog. Han blev endog angivet af sine egne som den skyldige og han måtte flygte ud i ørkenen. Her blev han hyrde hos præsten i Midjan, Jitro, der senere blev hans svigerfar og rådgiver. Gud viste sig for ham i en brændende tornebusk, og Moses fik at vide, at han skulle føre folket ud af Ægypten, fra slaveriet til friheden.
Da Gud sagde, at han skulle gå op til Farao og forlange, at israelitterne skulle forlade Ægypten, forsøgte Moses uden held at slippe for jobbet. Det blev så hans broder Aron, der skulle føre ordet over for Farao.
6.
Det andet glas fyldes med vin og drikkes
*Nu begynder en vekselsang. Det er de fire spørgsmål.
Det yngste barn
skal synge: "Hvorfor er denne aften anderledes end alle
andre aftener?"
Og alle tilstedeværende skal synge svaret.
Sangen indeholder 4 ting med stor symbolsk
kraft: de vigtigste er det usyrede brød og
de bitre urter.
De er kendetegnene for det hastige opbrud fra
Ægypten.
Sang 3: Ma Nishtana halaylah hazeh
... (Dansk Haggadah s. 6)
7.
Der åbnes for matzot, idet dækkenet bøjes til side, så et brød bliver synligt.
Sangen "Vi var slaver for Farao i Ægypten"... (Dansk Haggadah s. 7)
Sang 4 : Avadim Hajinu
Selv hvis
vi havde hørt historien tusind gange før ville det være en pligt for os at fortælle om udgangen fra Ægypten.
- va.afilu kulanu jode.im et ha.torah mitswa olenu lesaper bi tsiat Mitsraim - (Dansk Haggadah s. 7)
8. Oplæser fra salen
Haggada betyder beretning. Ordet bygger på en grundstamme af konsonanter Gimel - Yud - Dalet. Det betyder også sene, altså de sener som hænger fast i musklerne og trækker i vore lemmer. Ordet har også betydningen at opdrage - det er når børnene trækkes hen til kundskaben . I Haggadah findes på dette sted en historie om fire børn. Igen er fire-tallet betydningsfuldt på denne aften. Det ene barn har visdom, det andet er ugudeligt, det tredje er barnligt og fromt og det fjerde barn forstår ikke at spørge. Det er nu op til forældrene at give de rigtige svar til hvert af børnene. Det er ikke så svært at give et ordentligt svar til det kloge barn. Det får blot ny viden som svar. Det ugudelige barn spørger på en sådan måde, at han ikke mener, at det der er fælles for de andre også drejer sig om ham - så må man lukke munden på ham og svare, at det vi gør denne aften er på grund af det som Herren har gjort for mig, da jeg drog ud af Ægypten - for mig, men ikke for ham. Den barnlige blandt børnene får den korte forklaring som er en remse, der skal læres. Men det barn, der ikke forstår at spørge, skal have det hele forklaret stykke for stykke, og han vil kun kunne forstå fortællingen når den fremsiges netop på denne dag, hvor matzahbrødet og maror - de bitre urter - ligger på bordet foran ham.
9. Oplæser fra salen
Slaveri kan være fysisk slaveri, det kendes også i verden i dag, men også åndeligt slaveri og social nedværdigelse - alt sammen forhindrer mennesker i at være frie og værdige. Også uden for højtiden påhviler det enhver at arbejde for at ufrihed og nedværdigelse fjernes. Fire gange forklares det i Torah’en, at israelitterne skal behandle de fremmede godt, fordi vi selv var fremmede i Ægypten. Det er en af de profetiske læresætninger i jødedommen som er grundlæggende.
10.
Pesach drejer sig om at den enkelte må kæmpe mod
ufriheden, men det er ikke blot noget om den personlige frihed. Vi må også stille krav til myndighederne
i vores eget land om at behandle forsvarsløse folk ordentligt: i Danmark
irakiske flygtninge, der ikke kan vende hjem.
I Israel handler det om mænd, kvinder og børn, jøder såvel som arabere,
der lever i fattigdom og arbejdsløshed.
11.
Håbets stol står der henne. Det er en ekstra stol ved sederbordet med en tallerken og et stykke matza. Denne stol venter på at der kommer en flygtning og banker på. Det kan være en der flygter fra forfølgelse i et land i verden i dag. Det gør livet bittert.
12.
De 4 bægre med vin på en lille kasse dækket med en hvid dug er her.
4-tallet er et symbol, der dukker op flere gange under
sederfesten.
4 gange lover Gud noget over for folket:
(ve'hotzeti) jeg vil føre jer ud fra de byrder ægypterne har lagt på jer
(ve'hitzalti) jeg vil befri jer fra slaveriet
(ve'gaalti) jeg vil udfri jer
(ve' lakachti) jeg vil tage jer til mig som et folk og være Gud for jer
13.
Det 5te bæger vin er Eliasbægeret - Eliah er budbringer om den kommende tids Messias og han kan svare på alle spørgsmål. I sedernatten åbner vi døren for profeten Eliah og dette bæger står og venter på ham. Børn: hold godt øje med dette bæger. Elias er usynlig, men kan godt nippe af bægeret. Hvis han ikke kommer i år, så må I have tålmodighed til næste år.
Sang 11: Eliahu ha.navi
14.
Den jødiske tradition forbinder Elias med mange forskellige legender som alle går ud på en ting: Elias er budbringer for en tid med fuldkommen frihed , en tid, hvor slaveri og undertrykkelse ikke længere findes. Han bringer føde til de sultne og hjælper de nødlidende. Men han kommer kun, hvis vi bereder vejen for ham, når vi har skabt en verden hvor ingen nation vil bruge våben mod en anden. Der er krige rundt i verden. I Irak, i Afrika og vi har sidste sommer været vidne til en krig i Israel og Libanon. Lad os alligevel fylde vin i det tredje glas og drikke for profeten Elias.
Sang 11: Eliyahu ha.navi
[14] Oplæser fra salen
Bent Melchior har denne kommentar til skikken:
- "Den stærke overbevisning om, at frihed ikke er noget, som man kan gå på kompromis med, har fulgt jøderne gennem tiderne. Hvor diktatur og dertil knyttet tyranni har rådet, dér har jøder været blandt de første til at gøre modstand. De har aldrig tvivlet på, at frihedens idé ville sejre. Det er så yderligere blevet bekræftet ved et af højdepunkterne i Sederaftenens ceremoni. Jeg tænker på det tidspunkt, hvor en af deltagerne bliver sendt ud til hoveddøren for at se, om profeten Elias venter udenfor.
Det er mig ikke ubekendt, at denne tradition mange steder følges med et overbærende smil. Jeg skal være ærlig og indrømme, at jeg i nogle år selv havde svært ved at få mening i den del af ceremonien. Hvis profeten Elias vidste, at jeg boede på en bestemt adresse, og hvis han gerne ville i kontakt med mig, hvorfor skulle han så stille sig uden for døren og ikke banke på? Men så blev jeg mig bevidst, at titusindvis af jøder i hver generation har åbnet deres dør, uagtet at der i visse lande var banditter, der bare ventede på det øjeblik, hvor de kunne trænge ind i jødiske hjem og øve hærværk og lemlæste beboerne. Forventningen om Elias' og dermed Messias' komme var så stærk, at ingen skulle forhindre jøder i at åbne deres døre for dem.
Vi ved, at der ikke kommer messianske tider, hvis vi blot sidder bag lukkede døre med hænderne i skødet. Vi kan alle yde et bidrag til at gøre vores verden en smule bedre og dermed gøre noget for tikkun olam, en verden, der er en lille smule bedre. Om ikke andet kan vi signalere vores længsel efter den verden, hvor gammelt fjendskab bliver afløst af fællesskab, hvor den ene nation ikke mere skal løfte sværd imod den anden, og hvor alle skal kunne nyde frihedens glæder og ansvar ved symbolsk at åbne vores døre ud mod verden.
Det er så en lejlighed til at tænke på de mange, der har trodset ulige vanskeligere forhold, og til at få os til at holde udkig efter, hvor vi individuelt og sammen kan gøre en indsats for tikkun olam, gøre en forskel, der vil bringe os nærmere messianske tilstande."
tak til Bent Melchior [ Jødisk Orientering nr 4, april 2009 ]
15.
Sederen indeholder oplæsninger fra Haggada shel Pesach (s. 17)
Ægypterne handlede ondt imod os, og de plagede os, og de pålagde os hårdt arbejde.Da skreg vi til Herren, vore Fædres Gud, og Herren hørte vor røst, og han så vor elendighed, vor møje og vor nød. - Så gik Moses op til Farao, og sagde, at han skulle lade folket drage ud af Ægypten.
16.
Sang 6 : Maher Moshe
17.
Haggada beretter så (s.18): - DA
FØRTE HERREN OS UD AF ÆGYPTEN MED STÆRK HÅND OG MED UDSTRAKT
ARM, MED STOR IMPONERENDE MAGT, MED TEGN OG MED UNDERGERNINGER.
Forestil jer denne fortællings hypnotiske kraft, når den blev fortalt i den
fattige mælkemand Tevjes hus i en stetl i Rusland eller Polen.
18. Oplæser fra salen
Farao's hjerte gøres hårdt hver gang Moses og Ahron kommer og kræver af ham, at han skal give folket fri til at vandre ud i ørkenen og holde en fest for Herren.Farao svarer med at give dem endnu hårdere slavearbejde. Før fik de leveret alle materialerne til at lave mørtel og mursten. Nu skal de selv samle materialerne og alligevel producere lige så mange mursten som før. Farao trækker selv plagerne ned over sit hovede ved at gøre sig hård overfor israelitterne. Han kunne jo bare have ladet dem rejse. Men det ville give en forkert opfattelse af hvordan en hersker er skruet sammen i hovedet. Den menneskelige herskesyge er klart udmalet i skildringen af ægyptens ti plager. Men også Guds grusomhed i afstraffelsen af alle ægyptere, skyldige såvel som uskyldige. Derfor kommer jeg til at tænke på hvordan Lévinas, en fransk-jødisk filosof der overlevede holocaust, stillede Gud for retten og stillede meget strenge krav om humanisme af Gud.
19.
Ægyptens ti plager må gøres konkrete for deltagerne i sederfesten, så hver eneste omkring bordet kunne være med , og forstå hvilke forfærdelige ting, der skete for ægypterne. Derfor dypper man fingeren i vinen og lade en dråbe gå til spilde for hver plage: Denne skik er første gang beskrevet i en bog af Eleazar af Worms i 1230. Det skulle fremkalde tanken om "Guds Finger", der skabte plagerne.
1. Blod / dam
2. Frøer / tsefardea3. Utøj/ kinim
4. Vilde dyr/ arov
5. Pest/ dævær6. Bylder/ shehin
7. Hagl/ barad8. Græshopper/ arbeh
9. Mørke/ hoshech
10. Ihjelslåen af de førstefødte/
makat be´horot
Hver gang ombestemte Farao sig og nægtede israelitterne at rejse, det endte tragisk med dødsenglens vandring gennem landet. Englen passerede forbi israelitternes døre, der var mærket med blodet fra et lam, men ægypternes førstefødte, dyr som mennesker, blev dræbt.
20.
Deraf kommer navnet på Pesach , der betyder forbigangs-festen.
Den 14. i måneden Nissan, ved
fuldmåne, skulle israelitterne spise et offermåltid i hast: Haggada'en
fortæller: "med bæltet spændt, sko på
jeres fødder og jeres stav i hånden. Når jeres børn så vil
sige til jer: Hvad betyder denne tjeneste for jer? Da skal I sige: Dette er et pesach-offer
for Herren, som passerede forbi israelitternes huse i Ægypten, da
Han plagede ægypterne, men Han reddede vore huse!"
21.
Så kom befrielsen og man læser i Haggada'en (s.28)
I slægt efter slægt er enhver forpligtet til at anse sig selv for at være draget ud af Ægypten
(melodi af
Chaiim Parchi :
Bechol dor
vador)
![]() |
Bechol dor vador chayav adam lirot et atsmo ke'ilu hu yatsa mi'Mitsrayim |
22.
Nu kunne det ikke gå stærkt nok: Ægypterne drev stærkt på folket for hurtigt at lade dem drage ud af landet.
Sang 5: Væ hi shæ
am.da
( melodi af Chaiim Parchi
Vehi
Sheamdah )
(Gud har reddet os - ikke kun én gang har nogen
prøvet at udslette os, men han vil redde os)
Så løftede folket sin dej op, før den var gæret, idet de tog deres dejtrug , indhyllet i deres klæder, op på deres skuldre.Af den dej, som de førte ud af Ægypten, bagte de usyrede kager.
23.
Derfor spiser vi Matzot
= det usyrede brød - Til minde om, at Israels Folk ikke nåede
at få surdej med ud af Ægypten, da folket blev befriet.
Der er en velsignelse knyttet til det at spise matza: "Baruch ata adonaj
elohenu melech haolam, asher kideshanu ba'mitzvotav ve'tzivanu
al achliat matza"
På dette tidspunkt i sederfesten kan det hænde, at børnene bliver utålmodige.
Der skal midt i alvoren være plads til noget lystigt. Det udspinder sig omkring
Afikoman-traditionen. Afiku man
betyder egentlig "fjern maden". Et stykke matza brækkes af det midterste hele
stykke der ligger under det særlige matza-dækken. Det lægges til side synligt, men det
snuppes og bortføres af børnene, der skjuler det. Børnene
kræver en belønning for at afsløre gemmestedet. Den genfundne afikoman deles og spises.
Nogen steder findes en anden tradition beskrevet. Den danske forfatter Meïr Aron
Goldschmidt fortæller, at man gemte afikomanen fra det ene år til det næste som
en talisman, en beskyttelse mod fare. (Livs Erindringer og Resultater Bd. 1 s.
71-72 )
24.
De stakkels ægyptere
skulle lide så meget før deres Farao var blevet mør og endelig lod israelitterne
vandre. Og så - alligevel fortrød Farao og satte efter
folket med sin hær. Men han omkom i havet med heste og ryttere.
Sang 8: Betset Israel
mi'mitsraim
/ Da Israel drog ud af
Ægypten (..) Skælv du Jord, for Herrens ansigt, Han som forvandler klippen til
en vandrig sø. (Haggada s. 29, Salme 114)
Ægypternes skæbne har fremkaldt
en anden tolkning af skikken med vindrypningen, nemlig at noget
af glæden over befrielsen måtte ofres ved tanken om den faldne
fjende. Man skulle ikke glædes over at de var
omkommet, fordi de var også Guds skabninger.
25. Oplæser fra salen
Da israelitterne endelig var sluppet ud i ødemarken meldte nye problemer sig. For første gang møder man Amalek, der bliver en plageånd, der duker op i historien mange gange - f. eks. i skikkelse af den onde Haman i fortællingen om Ester. Et andet problem: hvad skulle man spise og hvor kunne man finde vand? Var det ikke meget nemmere at blive i Ægypten og finde sig i at skulle levere slavearbejde? Var ødemarken virkelig friheden værdt ?
Da folket kom ud i ørkenen, var der nogle der ville hjem igen. De blev forvirrede. Fra nu af blev friheden temmelig anstrengende, for nu man skulle finde ud af, hvor man hørte til. Men hvor er hjemmet ? Var det i Ægypten ? Der var man jo slaver. Men selv slaver får vand og mad.
Tørsten var den værste, og forestil jer israelitternes store flokke af kvæg og geder, der brøler af tørst. Hvordan skal man kunne tænke i sådan en larm ?
Sultne og tørstige irriterede folket Moses og han bliver vred, og han slår med sin stav på klippen, så der sprang vand frem. Vi vil nu synge sangen om hvordan Moses slog vand af klippen
Sang 7: U.Moshe hika al tsur
26. Oplæser fra salen
Der var andre, der brokkede sig til
Moses: de ville tilbage til Ægyptens kødgryder. Siden den tid er
begrebet "Ægyptens kødgryder" blevet symbol på at ægypterne
gerne ville overtale israelitterne til at forlade deres
tro og blive ligesom de andre og opgive deres identitet og deres frihed.
Israelitterne sidder i den ene stue og spiser, mens ægypterne får serveret maden
i den anden stue. Duften fra kødgryderne bliver af store afrikanske slaver
viftet ind i stuen til israelitterne. Det dufter herligt og lokkende. Det er et
billede på, hvordan israelitterne lokkes til at opgive deres identitet og blive
lige som deres herrefolk. Men nu - ude i ødemarken var der naturligvis
ikke nogen vej tilbage. Dog tanken om at vende tilbage blev i de 40 år i
ødemarken et tilbagevendende uroelement, som kunne gøre Moses vred.
27. Oplæser fra salen
Husker I den fisk, som vi kunne spise i Ægypten? Og agurkerne og vandmelonerne og porrerne og løgene og hvidløgene ? Nu visner vi hen. Her er intet! Vi har ikke andet end manna'en at se på! Der var heller ikke nogen af de besværlige spiseregler under slaveriet. Men nu - ude i friheden var der alle de nye spiseregler, som folket havde fået, da man accepterede loven. Ikke koge et kid i dets moders mælk.
28.
4. glas vin drikkes
La.shana ha.baah bi.jerushalaiim ha.benujah (Haggada'en s.50) Denne hilsen med ønsket om at man skal mødes næste år i Jerusalem er gennem tiderne blevet tolket forskelligt. De sidste100 år har det været opfattet meget konkret som zionismens ønske om at skabe et nationalt samlingspunkt for alle jøder i diaspora'en. For 60 år siden blev denne drøm realiseret med oprettelsen af staten Israel. I de senere år er det blevet klart, at Israel kan opfattes som jødedommens centrum. Men der er fortsat mange jøder udenfor Israel, der ønsker at kunne leve som minoritet i samfundet. Udviklingen går i retning af en større sammensathed, hvor folk også godt kan lide forskelligheden. Derfor kan hilsenen om " næste år i Jerusalem" i dag godt forstås som et ønske om at realisere ideen om fortsat jødisk eksistens og jødiske værdier i Europa og andre dele af verden uden for Israel.
29.
slutningssang sang 12 : E`had mi jodæa
30.
Måltid: spisning af Matzot og Charoset
afslutning
bordsang: Shir Hama'alot (Haggada s. 32, salme 126)
Danse: Zaddik katamar, Mezare Yisrael, etc.
Elias Ole Tetens Lund